Történetünk:
2000-
2000. januárban megalakult a IT szolgáltató rendszergazda cégünk: a DOCCA OutSource IT Kft., rövidítve: DOIT. Bár napjainkban már létszámunk meghaladja az 70-et, de akkoriban, 2000. januárjában mindösszesen ketten láttuk el a rendszergazdai feladatokat: ezek közé tartozott többek között például a linux vagy windows szerver üzemeltetés, hálózattelepítés.
2001-2005
Ügyfeleink másoknak is ajánlottak minket, így csapatunk növekedésnek indult. Az új kollégák sok újdonságot hoztak – ahogy az új ügyfeleink is sok érdekes feladatot. Szakembereink rendszeresen dolgoztak multinacionális cégek magyarországi projektjein, főleg brit, holland, amerikai és svájci központi IT-vel.
2006-
Ekkor már szakterületi csoportok működtek a cégen belül (Windows, Mac, Linux, stb.), a kollégák szerver távfelügyeleti rendszert állítottak fel, amely a problémák nagyrészét előre jelzi. Ebben az évben nemzetközi rendszergazdai felügyelethez segítségnyújtó (helpdesk) csoportot hoztunk létre, ahonnan a gondok nagyrészét távoli eléréssel percek alatt oldják meg kollégáink.
2008-
2008. óta csapatunk munkájának minőségét külső auditok mérik: PSZÁF (most már: MNB), SOX, ISO900x, PCI-DSS, melyek között vannak évenként ismétlődőek és esetiek egyaránt.
2009-
Nagy szerkezeti változások nem történtek, csupán folyamatos, szolíd növekedés volt jellemző erre az időszakra. Hazai cégek mellett igen változatos tulajdonú cégeknek dolgozunk, a teljesség igénye nélkül: német, svájci, finn, olasz, holland, amerikai, angol, lengyel, román, japán, francia partnereink vannak.
2011-
Az Infoparkba költöztünk sok más IT cég mellé: itt az IBM, a Magyar Telekom, Lufthansa Systems és még sokan mások. Ez csak a központi irodánk, kollégáink valójában az országban és az ország határain túl sokfelé szétszórva dolgoznak, Biatorbágytól Ceglédbercelen át Újvidéken, Beregszászban. Üzemeltetünk londoni, bécsi, amerikai, német szervereket is.
2014-
Az első máltai megbízásunkat is elnyertük és teljesítettük: Certified Ethical Hacker szakemberünk feladata egy behatolási teszt (penetration test) volt. E munka célja az volt, hogy egy cég dolgozóinak számítógépeiről és szerveriről való adatlopás lehetőségét keressük meg, mutassuk ki a sérülékenységeket. Ez az ottani rendszergazdák idejébe és kompetenciáiba nyilván nem tartozott bele.
2015-
Folyamatosan bővül a csapatunk, és más rendszer üzemeltetéssel foglalkozó cégekkel partnerkapcsolatokat építünk ki, hogy közösen hatékonyabban, gazdaságosabban, több szakmai területre kiterjedően szolgáljuk ki az ügyfeleink igényeit.
2016-
Beszerzési közösséget hoztunk létre három konkurens informatikai rendszerüzemeltető céggel, így ügyfeleinknek alacsonyabb árakat tudunk biztosítani.
2017-
Kiemelten foglalkozunk VMware és Microsoft Azure megoldásokkal. Ebben az évben sok ügyfelünk költözik felhőbe, elsősorban az Office 365-öt veszik igénybe, de megindult a levelezésen kívüli szerver szolgáltatások migrációja is. Saját belső rendszereink is változás alatt állnak: kereskedelmi és pénzügyi folyamatokainkat az Odoo ERP fedi le január óta, február óta az e-számlázás is az Odoo-n keresztül zajlik, és terveink szerint a könyvelés is hamarosan átkerül ebbe a rendszerbe.
2018-
A DOCCA-n belül létrejött egy erős Google Workspace (korábbi nevén: Google Suite) irányzat is, és pár szakemberünk rutinosan viszi a Google Cloud Platfom (GCP) szerver migrációkat is.
2018. június
A csapatunk Magyarországon harmadikként Google Cloud Partner cég lett.
2019-
Ez az év az információbiztonságról szól. Az idei első vezető reggelinek is ez volt a témája (ezek workshop szerű találkozók az ügyfeleink és az adott téma kapcsán meghívott szakértők között), és jelenleg úgy tűnik, hogy a folytatást is a zsarolóvírusok elleni óvintézkedések és a GDPR utórezgései fogják meghatározni. Emellett az ügyfeleink számára közvetlen hozzáférést fogunk biztosítani a három nagy magyarországi IT disztribútor egyikéhez, így tovább csökkentjük az ügyfeleink beszerzési ráfordításait.
2020. április
ISO27001 minősítést szereztünk. A célunk, hogy az általunk kezelt információik érzékeny részén semmilyen adatszivárgás, illetéktelen módosítás és adatvesztés ne történhessen. E nemzetközileg elismert tanúsítvány birtokában bátran kijelenthetjük, hogy az adatbiztonság folyamatos fenntartása számunkra kiemelten fontos feladat, és törekszünk arra, hogy követve a technológiai fejlődést és az informatikában történő változásokat, naprakészek és védettek legyünk az aktuális fenyegetésekkel szemben.
2021
Sokan arra számítottunk, hogy a járvány hatására visszaesés jön, de ellenkezőleg: a 2021-es év kihívása egyelőre a növekvő igényeknek való megfelelés.
2022
Élet a járvány után, Zrt-ként
Az ügyfeleink nagyobb része már a szerver funkciókat felhőből veszi igénybe, kisebb részben maradnak saját infrastruktúrán. Minden helyzet egyedi megfontolást igényel, és alapvetően az üzleti igények, azaz az ügyfeleink döntenek. Szolgáltatóként mi mindkét helyzetet (cloud és on-premise), és a hibrid megoldásokat is szívesen kialakítjuk és üzemeltetjük.
Más: 2021. végén alakultunk Zrt-vé, így ez az első teljes év, amikor így élünk. Bár elvileg ez csak cégforma változás volt, struktúra fejlődés is kíséri: a menedzsment konkrétabb formát öltött, jobban megfogalmazott felősségi területeket alakítottunk ki. Erről majd írok bővebben egy blog bejegyzést, egyelőre most gyorsan ennyit tudok írni.
2023
A kísérletezés éve
Egyrészt most zajlik épp az ISO 27001 megújító auditunk, ami egészségesen megkérdőjelezi a korábbi security döntéseinket – másrészt sok egyéb területen újragondoljuk, hogy mi lenne a 2023-ban a megfelelő eszköz, módszer, folyamat egy-egy témában.
A ChatGPT megjelenése még ezt külön megfejeli: bár a rendszergazdai szolgáltatások terén alapvető jelentősége van már most is a mesterséges intelligenciának az információ biztonság miatt: esemény napló (log) elemzés -> security fenyegetettségek felismerése szokatlan aktivitásokból egy naplóban -> több naplóból összkép: különféle eszközökön történő egyidejű események gyanús mivoltának felismerése, amit emberi érzékkel lehetetlen észlelni. Azonban a ChatGPT szint lépést jelent: az emberi kommunikációban olyan fejlettséget mutat, ami új lehetőségek vizsgálatát igényli – figyelembe véve azt is, hogy gyakran teljes zöldségeket válaszol egy-egy kérdésre. Ahhoz, hogy jó és költséghatékony szolgáltatást tudjunk adni az ügyfeleinknek, rendszeresen vizsgálnunk kell a lehetőségeit.
A növekedés mellett azonban igyekszünk megőrizni a személyességet, és az ügyfeleink visszajelzései alapján azt reméljük, hogy sikerült is. A megoldásunk, hogy egyrészt igyekszünk hétköznapi értelemben normális, jól kommunikáló embereket találni a csapatunkba, – másrészt minden ügyfelünknek kijelölt kapcsolattartó kollégát biztosítunk, aki napi szinten ismeri a problémákat, folyamatos odafigyelést biztosít, helyismerettel rendelkezik, és így gyors segítséget tud garantálni.
Üdvözlettel,
Török Ákos és a DOCCA csapata
Köszönetnyilvánítás
Cégünk és csapatunk hálával tartozik több nyílt forráskódú közösségnek, akik a munkájának gyümölcseit élvezzük. Főbb eszközeinket nekik köszönhetjük:
- Best Practical (USA) és az RT fejlesztő közösség, (alapító: Jesse Vincent)
- Canonical Ltd. és az Ubuntu fejlesztői közösség (alapító: Mark Shuttleworth)
- a Linux és a GNU projekt fejlesztői és anyagi támogatói (főbb támogatók: Intel, Red Hat, Linaro, Samsung, IBM, SUSE, Texas Instruments, Vision Engraving Systems, Google, Renesas)